Makám együttes

Stílus: Worldmusic / Világzene

 

Tagok:

  • Krulik Zoltán - gitár
  • Korzenszky Klára - ének
  • Kuczera Barbara - hegedű,vokál
  • Boros Attila - basszusgitár
  • Eredics Dávid - fúvós hangszerek
  • Keönch László - ütőhangszerek

Mohai György - hangmérnök (http://www.mohaiaudio.hu/)

Életrajz:

 

A Makám együttes 1984-ben alakult. Tagjainak többsége, Krulik Zoltán-gitár, zeneszerző, zenekarvezető, Juhász Endre-oboa, Bencze László-bőgő, Szalai Péter-tabla már együtt zenéltek Szilágyi Attila-gitár – társaságában az 1975-1980 között működő C.S.Ö.(Creatív Stúdió Öt) együttesben. Az 1980-1984 között létező Makám és Kolinda szétválása után Juhász Endre és Krulik Zoltán mellett Szőke Szabolcs-gadulka - voltak a Makám név továbbvivői. A formációhoz, 1985-ben, Szalai Péter indiai tanulmányai idején – Thurnay Balázs ütőhangszeres került, akinek Szalai hazaérkezése után, a marimba és kaval lett a fő hangszere. A Makám a C.S.Ö. irányvonalát folytatta. A kompozíciókban, melyekben az improvizációnak is fontos szerep jutott - többféle kulturális hatás vegyült a kortárs zene elemeivel. Már a hangszerpark megválasztása is szokatlan, egyedi hangzást ígért. Az európai hangszerek – oboa, gitár, bőgő – mellett az észak-indiai klasszikus zene reprezentáns ütőhangszere a tabla, a Bulgáriában honos fúvós és vonós hangszer, a kaval és a gadulka, az afrikai marimba és udu különleges együtthangzása hamarosan népszerűvé tették az együttest. 1986-ban Zolnay Pál az MTV megrendelésére filmet készít az együttes életéről, az akkor egyeduralkodó magyar lemezkiadó a Hungaroton pedig szerződést kínál, és 1988-ban elkészül a Makám első önálló LP-je, a nyolc Krulik kompozíciót tartalmazó Közelítések / Approaches. A lemez és számos koncert (Vigadó, Egyetemi Színpad, Zeneakadémia) közreműködője volt Steven James (USA) sarod játékos, Rhavi Shankar tanítványa. A Közelítések A oldalára a kezdeti korszak melodikus, többségében improvizációkat is tartalmazó darabjai, míg a B-re már a kortárs zene repetitív elemeit és összetett metrikus struktúrákat alkalmazó hosszabb kompozíciói kerültek. A Makám ezen felállásával 1991-ig számos hazai koncertje mellett megfordult Grazban,Veronában, Udinében, Triesztben, Bresciában, Milánóban, Torinóban, Nantes-ban, Brestben, Münchenben, Prágában. 1991-ben, a kezdetben vendégszólistaként szereplő Grencsó István-szaxofon, fuvola – állandó tagja lesz a Makámnak és Szalai Péter helyét Borlai Gergő-dob, veszi át. Kis időre Czakó Péter-basszugitár - is megfordul az együttesben. 1994-ben készült el a Divert Time Into című CD, melyen ugyancsak folytatódik a melodikus-tematikus improvizatív vonal és a repetitív, összetett struktúrákat, bartóki hangrendszert alkalmazó kamarazenei vonal kettőssége Krulik darabjaiban. A formáció fontosabb állomásai, 1991-1999 között Ethno Zenei Fesztivál Zeneakadémia, Koppenhága, Varna Summer Jazz Fest, Prága. 2000-ben az Erdenklang német kiadó, majd a Fonó Records felkérésére Krulik Zoltán vokális darabokat készít Lovász Irén számára. A magyar népdalok a Makám sokszínű köntösében is hitelesen hangzanak. Az 1999-ben elkészült SkanZen c. lemez másik énekes szólistája Bognár Szilvia. A formáció és a CD nagy sikerét jelzi, hogy már 2000-ben meghívást kapnak Párizsba, a Theatre de la Ville Abesses színházába, Varsóba a Lengyel Rádió EthnoSféra fesztiváljára. Lovász Irénnel még két tematikus CD készül, a 2001-ben megjelent és azóta platinalemezzé vált, adventi énekeket tartalmazó 9 Colinda és a 2002-ben megjelent Szindbád. Mindkét lemez őrzi a kezdeti korszak zenei finomságait, multi-kulturális szemléletét. Krulik ezen újabb darabjainak a szövegét is jegyzi. 2001-2003 között a Makám koncertezik Indiában (Delhi, Bombay, Ahmedabad), Moszkvában, Salzburgban, Bécsben, Grazban, Luxemburgban. 2003-ban készül el az Anzix, mely a balkáni háborúra reflektál, sajátosan, a nők, asszonyok szemszögéből. A CD rendkívüli nemzetközi sikerét jelzi, hogy 2004-ben a World Music Charts éves listáján az első 15%-ban szerepel. Énekes szólistái Palya Bea, Bognár Szilvia, Szalóki Ági. Időközben a fúvos szólista posztra Szokolay Dongó Balázs, majd Zsemlye Sándor kerül. 2003-2006 között Bognár Szilvia a Makám állandó énekese, vele készül el 2004-ben a családi hangos-képeskönyv, az Almanach. A nemzetközi világzenei szaksajtó is felfigyel a Makámra. A FolkRoots brit magazin két írásában is méltatja az együttest, majd egy hosszú elemzés jelenik meg Ken Hunt tollából, s a nyári CD mellékletében világsztárok társaságában szerepel a Fakerék c. Makám dal. 2006-ban átalakul az együttes, Horváth Olga-hegedű, később Kuczera Barbara-hegedű, Eredics Dávid-klarinét, kaval, szaxofon, furulya, Boros Attila-basszusgitár, Keönch László-dob, udu, cajon, derbuka, xilofon – lesznek Krulik társai az énekes szólista Lázár Erika volt (Ákom Bákom, Zarándokének). Majd néhány évig szólistaként Hornai Zóra (Yanna Yova, Csillagváró, Robinzonn Kruzo) is csatlakozott a zenekarhoz. 
2008 óta a zenekar énekes szólistája Korzenszky Klára (Yanna Yova, Csillagváró, Napének, Holdfényt vetettem).

 

Rólunk mondták

Kállay András
Feleségemmel és lányommal együtt nagyon sajnáljuk a Spinóza-házban elmaradt Radnóti előadást. Nagyon kíváncsiak lettünk volna. Reméljük mihamarabb alkalmunk lesz megnézni.
2007. november 13. kedd